Projektinhalt

Vor dem Hintergrund der demographischen Alterung sowie der bisherigen und zukünftigen Migration nach Deutschland untersucht das Projekt, die Rentenansprüche von Zugewanderten und deren vorangegangenen Erwerbsbiografien. Schon jetzt ist bekannt, dass verrentete Personen, die im Laufe ihres Erwachsenenlebens nach Deutschland migriert sind, aufgrund ihrer biografisch späten ersten Einzahlung in die deutsche Sozialversicherung sowie aufgrund eines überdurchschnittlichen Risikos, arbeitslos zu sein und ein unterdurchschnittliches Gehalt zu erzielen, eher niedrige Renten beziehen. Auch im Haushaltskontext sind sie häufiger von Altersarmut betroffen. Diese Erkenntnisse vertiefend und erweiternd will das Projekt folgende Forschungsfragen beantworten:


Welche Migrant(inn)en über 64 Jahre erhalten eine deutsche gesetzliche Altersrente und welche nicht? Für die zugewanderten Personen, die in Deutschland eine gesetzliche Altersrente beziehen, wird dann analysiert: Was charakterisiert die Erwerbsbiografien von Zugewanderten in Deutschland und welche unterschiedlichen Erwerbsverlaufsmuster, die zu über- oder unterdurchschnittlichen Altersrenten führen, lassen sich unterscheiden? Mit welchen sozialen Merkmalen geht die Zugehörigkeit zu diesen unterschiedlichen Erwerbsverlaufstypen einher? Wie unterscheiden sich verrentete Zugewanderte mit und ohne Vertragsrente? Diese Rentenart wird in Teilen in einem nicht-deutschen Vertragsland des multilateralen Sozialversicherungsabkommens der EU oder eines bilateralen Abkommens erworben. Diese transnationalen Sozialrechte federn die Nachteile einer Staatsgrenzen überschreitenden Erwerbskarriere rentenrechtlich ab. Für welche Teilgruppen bietet dieses extra Einkommen das Potenzial, Altersarmut zu verringern?


Datenbasis sind zum einen der national repräsentative Mikrozensus (2012) und zum anderen die auf den individuellen Rentenkonten basierenden „Vollendeten Versichertenleben“ (VVL) der DRV. Mit dem letzten Datensatz werden die gesamten Erwerbsbiografien (z.B. „sozialversicherungspflichtige Beschäftigung“ oder „Familienarbeit“) bis zum Renteneintritt mittels Sequenzmuster- und Clusteranalysen in mehrere Typen unterteilt. Die unterschiedlichen Erwerbsverlaufsmuster werden u.a. hinsichtlich ihrer längsschnittlichen Charakteristika (z.B. durchschnittliche Arbeitslosigkeitsdauer), der Höhe der Altersrenten und der sozialen Merkmale (z.B. Geschlecht, Ausbildungsniveau) analysiert. Neben Vergleichen mit Deutschen ohne Migrationshintergrund werden vor allem soziale Ungleichheiten zwischen Migrant(inn)en untersucht.

Demographic aging as well as previous and future immigration form important demographic trends in Germany. Both trends come together when it comes to retirement of immigrants. The project investigates pension entitlement of recently retired immigrants and their employment careers in Germany prior to retirement. Previous research has underlined that the retirees who immigrated to Germany receive under-average pensions by the German statutory pension scheme. This is due to fact that immigrants’ insertion in the German labor market and hence their first contribution to German social security take place at a later age than among the natives. Furthermore, immigrants tend to have under-average salaries and face a higher risk of becoming unemployed than natives. As public pensions mainly depend on years of employment and its related income, this type of employment careers is bound to lead to under-average pensions. Building on these insights, the research projects seeks to further explore the following questions:

Which immigrants aged 65 (the formal age of retirement) and older actually receive German public old-age pensions and which do not? Lacking this income resource puts people at a high risk of experiencing old-age poverty. Among those immigrants who do indeed get old-age pensions: How can we characterize the (German) employment trajectories of immigrants, and which employment patterns lead to average or below-average pension entitlements? Which social characteristics go hand in hand with differing employment careers?

Whether or not the retired immigrants receive an additional old-age pension from the country of origin, will set an important distinction among their group. This additional old-age pension is made possible by bi- or multilateral social security agreements between Germany and a selected number of states (e.g. all EU member states and many OECD countries). Transnational social rights embedded in such agreements can modify the potential risk that international employment careers impose on old-age security and help to avoid poverty in later life. We will compare immigrants with such pensions from abroad to those without one.

The empirical analysis is based on two nationally representative data sets: the German “sample census” (Mikrozensus) of 2012, an annual survey of 1% of all German households, as well as the 20%-random sample of “completed insurance biographies” (Vollendete Versichertenleben [VVL]) provided by the German statutory pension insurance and based on the individual pension accounts of persons drawing on their old-age pension in 2014 for the first time. The VVL data allow analyzing the entire German employment career (spells of e.g. employment, unemployment, child care) using the statistical methods of sequence and cluster analysis. Our project will compare the immigrants' situation with the natives', but its main focus is on the social inequalities among immigrants.